måndag 14 februari 2011

Underhållning på SJ-vis

Ni vet den där rastlösheten, ibland får den mig att göra konstiga saker. Som att för ro skull söka tågresor på SJ.
Jag har tidigare varit med om underhållande reseförslag på SJ, jag skulle hem till Luleå härifrån Sundsvall och sökte på den rutten på sj.se och fick förslaget att åka tåg till Gnarp (söder om Sundsvall) och därifrån ta en lokalbuss till Sundsvalls busstation för att därifrån ta buss 100 till Luleå. Till saken hör att jag villa åka tåg för att slippa åka med buss 100. Jag har bloggat om det tidigare.
När jag gjorde praktik i Stockholm och skulle hem på 60års fest så blev ytterst förvånad när jag fick upp ett förslag från SJ om att ta ett dagtåg, nyfiken som jag är så kollade jag in det och fick upp förslaget att åka X2000 till Gävle för att där byta till X-trafiks tåg till Sundsvall och för att sen ta mig vidare till Luleå med buss 100. Jippi. Den gången var pappa en ängel och köpte flygbiljetter åt mig eftersom förseningsprognosen såg dålig ut.
Nu till den resa jag fick upp idag, jag kollade en massa roliga resor och fick en massa vanliga tråkiga reseförslag och började istället kolla upp vilken var den längsta restid jag kunde hitta om jag skulle åka från Stockholm och kom fram till att de tog längst tid mellan Stockholm och Kiruna. Nattåget tar ju sin still tid, de fattar ju jag med, man åker halv 6 på eftermiddagen och anländer strax efter 10 på morgonen. Men de fanns ett resealternativ som faktiskt tog längre tid, 45 minuter från ett helt dygn.

Jag tror, om jag nu skulle åka tåg mellan Stockholm och Kiruna, att jag tar de gamla hederliga nattåget. Det finns ett liknande resealternativ för att ta sig ner till Stockholm igen. Men då får du inte se Pajala, utan Östersund.


Inga kommentarer: