lördag 24 januari 2009

SJ

Hörde om tågbiljetter inom Norrland för 95kr om man var SJ Prio medlem.
Jag blev medlem och började kolla runt på priser för att ta mig hem till Lule.
Började med att söka från Sundsvall västra, för att slippa gå så långt.
Så valde jag dag, den 13:e februari.
Och gick sen vidare och valde ungdom och skrev in mitt medlemsnummer på SJ prio och fick till slut fram alternativen för resan.
Vart tämligen förvånad när jag såg att de föreslog resor på dan med tåg, eftersom det bara går nattåg till riktiga Norrland.
Så för att stilla min nyfikenhet om vad det var för nå så kollade jag in det.
Det första alternativet: Först tåg från S-vall Västra till Stöde stn (vars fan ligger det??) och därifrån till S-vall C och vidare därifrån med buss 100 till Luleå. Varför skulle jag först åka tåg till Stöde stn om jag nu ändå skulle få åka kustbussen den vanliga sträckan?
Det andra alternativet är nästan ännu bättre: Fört skulle jag åka tåg till Gnarp stn, därifrån skulle jag vidare med buss till Sundsvall bstn och därifrån med buss 100 till Luleå. Återigen föreslog de alltså den vanliga...
Längst ner, under nattåg, fanns tre alternativ: åka med tåg till Gävle och byta till Norrlandståget redan på kvällen, eller att åka till Uppsala och kliva på ännu tidigare på Norrlandståget (av någon konstig anledning var detta billigast) och sen kan man även ta tåget till Ånge och kliva på Norrlandståget mitt i natten (dyraste alternativet).
Svårt val, kanske blir bussen. 
Men utan omvägar till Stöde eller Gnarp...

1 kommentar:

Lina-M sa...

Hahaha, varför är jag inte förvånad?