onsdag 2 februari 2011

Hollywood-a flash of light

Bläddrar bland TV-kanalerna och fastnade på NCISpå trean. På tal om TV-kanaler, varför är det ALDRIG något bra på TV, oavsett hur många kanaler man har?
Nu var de inte de jag tänkte ta upp. Det handlar om blixtar. Jag har en rätt flashig blixt till min kamera den är stor och får min kamera att se otroligt proffsig ut, helt i linje med den allmänna teorin om att ju längre objektiv desto bättre fotograf, ju större blixt desto proffsigare fotograf. Men min otroligt flashiga och proffslookiga blixt låter inte klatsung när jag använder den. De blixtar dom har på NCIS gör det. Som den kameranörd jag är så har jag detaljstuderat deras kameror och de har Nikon-kameror och SB800-blixtar. Samma utrustning som mig. Så nu är min fråga, vilken Hollywoodnisse har kommit på att de låter klatsung när blixten fyras av? För deras kameror är tysta när dom fotar utan blixt, men låter otroligt högt när de använder blixt. Min kamera har alltid ett katsung-liknande ljud, oavsett om jag använder blixt eller inte.
Vid närmare eftertanke så kanske dom har såna gamla magnesiumblixtar och inte alls några SB800:or...
Eller så är de bara ett sånt där Hollywoodfenomen som att man inte behöver titta på vägen när man kör bil, att man ser Eiffeltornet från alla hotellrumfönster i Paris och man inte påverkas av naturlagar, så som gravitationskraften.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hihi helt sant. Men så är det tv oxå, tror inte att det är ett uns av verklighet i något av det... :P

Malin sa...

Vadå?! Menar du att det inte är sant det som är i TV-serierna????