fredag 18 februari 2011

Stackaren

Jag såg på nyheterna i morse om en kines som hade ett knivblad i huvudet. I fyra år utan att någon upptäckte det.
Han hade gått till läkaren i fyra år för han hade sån huvudvärk. Men ingen upptäckte att han hade ett knivblad i huvudet.
Vad sa läkarna egentligen? –Neeeej, vi hittar inget som är fel. I lite samma stil som Hanna hade när hunden inte var hemma.
Hanna och hunden

Jag kan känna den stackarns killens frustration. Jag tror alla som varit i kontakt med den svenska sjukvården kan känna samma frustration. Frågan är om inte den stackarens läkare har typ studerat den svenska sjukvården och av någon konstig anledning tyckt att den var bra? Eller det kanske var en svensk läkare som lärt sig landstingets tanke att varje patient (kund) är en kostnad? Eller så kanske läkaren var från kina men utbildat sig i Sverige?

Vad sa läkarna när dom till slut hittade ett knivblad i huvudet på den stackars kinesen? – Eeeeu, du, du har en kniv i huvudet.
Min nästa fråga är, borde inte kinesen ha märkt när knivbladet kom in dit?
Han hade tydligen varit i bråk med någon annan kille, borde inte någon inblandad ha funderat på vars knivbladet tog vägen?
Jag vet inte hur akutsjukvården fungerar i kina, egentligen vet jag inte hur den fungerar här heller, men efter att ha tittat på TV-program i stil med SOS Gute och Sjukhuset så verkar dom röntga patienter på akuten. Jag kan tänka mig att om någon kom in på akuten med ett sår i huvudet efter att ha varit med i ett slagsmål så skulle man per automatik röntga huvudet ur alla möjliga vinklar. Borde man inte då se att de finns något skumt i killens skalle som inte borde vara där? Typ ett knivblad?

Inga kommentarer: