söndag 6 februari 2011

Vi drog till Jokkmokk och hittade tysk salami

Igår var vi som sagt till Jokkmokks marknad. Det var jag, En lite äldre fjortis hennes lillasyster en lite yngre fjortis, utbytesstudenten som bor hos dom och deras föräldrar, med andra ord klanen Hedenström och deras  utbytesstudent.
Jag, de två fjortisarna och utbytesstudenten for iväg före de andra med Röda Faran, vi hade allsång till Absolute AfterSki och hela bilen sjöng med i låtar som Boten Anna (ni vet låten, Jag känner en bot, Anna, Anna heter hon...) och Jag vill vara din Margareta i discotappning. De gick jättefint att ta sig till Jokkmokk, trots att min äldre syster starkt tvivlande att vi skulle ta oss ändra fram, och vi kom dit långt före de äldre Hedenströmmarna.
Plus att vi inte kom fram 2000 fattigare. Jag återkommer till det.
Jag tycker att de var trevligt, men nästa gång ska jag ha annat sällskap.
Gå på marknad med en fjortis som inte vill vara där, och därför går rakt fram igenom folkmassan och stannar enbart där de säljer armband. När vi då ändå tittade på armband så unnade jag mig ett sånt vackert tennarmband. Som jag fick lära mig att det hette.
Så här var de, den äldre fjortisen sa till sina föräldrar "jag vill köpa ett sånt samearmband" hennes mor (min syster) fräste till svar "det heter inte samearmband, de heter tennarmband", minst lika högt och tydligt som fjortisen hade sagt det om samearmband.
För att fortsätta där jag hamnade på ett sidospår så var den andra yngre fjortisen egentligen i Jokkmokk enbart för att köpa hemmagjort godis (ni vet, sånt som de säljer på alla marknader), för de var så mycket nyttigare enligt hennes egna utsago. Men eftersom ingen av fjortisarna tagit med sig några pengar så fick de vänta tills de äldre Hedenströmmarna anlände såsmåningom.
Utbytesstudenten var den normalaste av alla och verkade rätt nöjd och berätta om hur de fungerar i Tyskland när man ska ta körkort och hur gärna hon ville köra bil. När vi hamnade mitt en tysk turistgrupp översatte hon glatt vad dom sa. Jag tror de botade hemlängtan lite.
Än så hade inte de äldre Hedenströmmarna anlänt eftersom de hade åkt fast för fortkörning i en hastighetskontroll, så de kom fram till Jokkmokk 2000 kronor fattigare och tämligen irriterade.
Vi kom överens om att mötas vid Jokkmokks kommunhus, bredvid den tomma ytan där vi stod och väntade på dom fanns ett marknadsstånd som visade sig sälja tysk salami. Vi hade dragit med Utbytesstudenten som kommer från Tyskland, hela vägen till Jokkmokk för att upptäcka att de säljer tysk salami.
Efter en lång väntan så såg vi äntligen herr Hedenströms mössa i folkhavet. Jag vet inte vad jag ska tycka om den där mössa. Är den så hemsk att den är cool, eller är den bara ful? En sak är säker i alla fall, den är äkta 80-tal.
Man kan lugnt säga att stämningen var rätt spänd mellan dom.
Klockan var långt efter lunchtid så mat var prio ett. Jag ville ha souvas från något av marknadsstånden utomhus. Men dom andra frös om fötterna så det blev pizzerian. Vi var inte ensamma där, men efter att ha skohornat oss in och köat och trängt oss fram till ett bord på ett sådant sätt att de två fjortisarna tyckte vi var skämmiga fick vi till sist ett bord och åt upp vår mat.
Sen var de bara att springa ner till sjön för renrallyt. Jag fick några bra bilder, men eftersom alla var något stressade så stannade vi inte hela tävlingen.
Innan vi begav oss tillbaka mot Luleå så sprang vi igenom marknaden och köpte med oss hem de obligatoriska bitarna med kaffeost och torkat renkött.
Jag och fjortisen for hem med varsitt tennarmband och den yngre fjortisen fick till slut sitt godis.
Jag hade gärna stannat längre, för att få mer bilder och så. Nästa gång jag far på Jokkmokks marknad så ska jag ha annat sällskap. Inte för att det här var otrevligt, men jag ska åka med nån som har samma intresse som mig. Den äldre fjortisen sa sig ha det, men hon hade kameran långt ner i sin klarröda Adidasväska, den yngre fjortisen var där för godiset, snacka om dyrt godis, åka 30 mil totalt för att köpa godis.
Utbytesstudenten, ja ... hon var väl där för att utbytesstudenter som kommer hit upp ska ha varit där. Och de äldre Hedenströmmarna var väl där av motsvarande anledning som utbytesstudenten.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hihi :P
Måste erkänna att jag trodde att det skulle vara mer annorlunda än typ kyrkbyns marknad... lite överreklamerat kanske??

Malin sa...

en aning, men de var som ändå mysigare än kyrkbyns marknad =)