måndag 21 februari 2011

CSN CSN CSN

Alltså jag har lite funderingar om CSN och dess arbetsmetoder.
Såhär står de på wikipedia;
Centrala studiestödsnämnden (CSN) är en myndighet under Utbildningsdepartementet med säte i Sundsvall. Det finns 15 lokalkontor i Sverige varav två är servicekontor samt ett kundcenter, lokaliserat i Kiruna. Antal anställda är drygt 1000.


Okej alltså finns de drygt 1000 anställda på denna extremt byråkratiska myndighet. I och för sig är dom ju utspridda på rätt många orter, men fortfarande dom är tusen anställda. 
Hur kan de ta tusen personer EN VECKA att skicka ut en blankett? 
Den ska tas ur högen, kanske att dom skriver ut den, vad vet jag, sen ska den sättas i ett kuvert, på kuvertet ska dom skriva mitt namn och kanske frankera det. Men jag gissar att dom som alla andra myndigheter har färdigt frankerade kuvert. Så de är alltså TRE moment dom måste göra för att få iväg den till mig. 
Och jag förstår inte hur de kan ta en vecka.
Jag vet inte exakt varifrån dom skickar blanketten, skulle inte förvåna mig om den kommer från kontoret i Sundsvall.
När jag här tidigare i vinter skulle skicka in ett intyg till CSN så skulle det skickas till Strömsund.  Varför skulle jag skicka det dit?
Håller tummarna för att min blankett kommer snart så jag kan skicka in min ansökan om merkostnadslån.

Inga kommentarer: