lördag 13 december 2008

Äntligen helg!

Nu har jag kommit ut ur redaktionsövningsdvalan och kan berätta vad vi faktiskt gjorde, eller bitar av det i alla fall.
Vi var nog den sämst förberedda gruppen, vi hade två grejer som vi påbörjat innan övningen. Jag och MP hade varit på Uno Svennigsson och SD och samma MP hade varit på Timbuktus spelning kvällen innan.
Så medan de tre andra redaktionerna började med en massa färdigt material och verkade ha en strategi så arbetade vi, redaktion U, efter strategin kaos.
Men vi fixade det, och AS sa att vi hade bra texter. 
Och till och med AG sa nå bra om våra bilder! Undrens tid är inte förbi!
Kaos är inte den bästa strategin, men har man bara en bra redaktion med bra chefer så fungerar även kaos som strategi.
Oftast...

I onsdag var enda gången det var lite dålig stämning på redaktionen, men inte inom redaktionen, utan det var våran redaktion som var lite förbannade på en annan redaktion. Ska inte säga vad det handlade om, så inte chefredaktören i den andra redaktionen skulle känna sig utpekad om han läser det här =P
Men då skreks det fula ord som bland annat innehöll lax och en specifik könsdel =P 

Jag hade en hel del att göra, i onsdag så var jag ut och gjorde Vi 5 undersökningen, fotade bilder till en artikel om olagliga kortavgifter, och sen var jag och fotade Kjell Lönnå på SVT och när jag ändå var där så fotade jag bilder till ett bildspel; bakom kulisserna på Eftersnack med Tulla-Maja och Kjell & Karin Lönnå =)
Kom hem rätt sent och sen var det möte igen 7.45 på morgonen. Unnade mig en extra timmes sömn och var tvungen att ta med frukosten till skolan =P
På torsdag hade jag redan från början en grej inbokad, skulle till Timrå med sportnisse-J och fota nån spelare i Timrås hockeylag, minns tyvärr inte namnet på han =P
Tog några porträtt och några bilder när de tränade. Blev en artikel om Snubben jag inte minns namnet på och en artikel om i vilken form Timrå är. Tror jag att det blev i alla fall =P
På vägen hem stannade vi så jag kunde ta en bild på bensinpriset som då var nere under tian!
Blev en notis med bild.
Bildchefen var inte toppennöjd med mina porträtt på hockeysnubben, men de gick att använda. Måste sluta vara så snäll och inte ta någon plats, fick inte snubben att sluta prata, så han ser ut som en grobian på alla bilder...
Sen fick jag åka till kommunen och ta ett porträtt på en kontorsnisse till en artikel om upprustningen av Selångerån. Och i samma veva skulle jag ta en bild på huset där hemtjänsten håller till.
Jag fick en beskrivning till var hemtjänsten låg, men när jag skulle börja fråga vars Kommunhuset låg, sprang R iväg och ropade att HL visste det. Bra tänkte jag och gick och hämtade min bil, väl i bilen frågade jag HL vars kommunhuset låg, och det visade sig att hon inte visste det. Men vi hittade dit med gemensamma krafter =)
När vi var tillbaka började det krisa sig på redigeringsfronten och eftersom jag inte kan redigera så fick jag åka på en julshow med amerikanskt julbord på Railway Saloon. 
Visade sig att det inte riktigt var vad vi trodde.
Så jag och GK tog skolans hyrbil och for dit. För första gången i mitt liv avstod jag från att köra eftersom jag hört skräckhistorier om hur svårt det var att starta den bilen, eller inte starta den. Få ur handbromsen var visst rätt knepigt. Men GK hade kört den tidigare under dagen och vi hade jättebråttom så hon fick köra.
Lokalen var som tagen ur en amerikansk western film. Vilket ju i och för sig, var det vi hade väntat oss.
Det var julshowen som inte riktigt var vad vi tänkt oss...
Inskuttandes kom fyra tjejer som nog gärna hade varit med i Spice Girls. De hade långa rutiga skjortor som blev korta rutiga klänningar. Uppknäppta så de visade en hel del....
De sjöng tre julsånger, kan inte säga att de sjöng dem bra. För de lät hemskt när de tog de höga tonerna. 
Men publiken tyckte säkert att det lät bra, de dansade då på borden =P

På vägen hem kände vi oss snälla och stannade på OKQ8 och köpte godis och julmust till reaktionen. Det uppskattades. 
Sen kände jag mig väldigt ivägen eftersom jag inte kan InDesign och det bara var redigering kvar...
Men när sidorna väl började komma ut ur printern så höll jag koll på vilka som var klara och vilka som fortfarande behövde göras.
När klockan var en sisådär 22.40 så trodde vi att vi skulle klara deadline, men då slog lagen- om-alltings-jävlighet till...
Bläcket i skrivaren var slut.
Det gick ändå att skriva ut, det var inte helt slut. Det tog bara lite längre tid.
Så då var vi igång igen, då kommer R upp från skrivarrummet och säger att vi missat den stora grejen ikväll. Regina som varit försvunnen har kommit tillbaka. Och vi missade det...
Det slutade dock inte där, 22.55 hakade datorn där vi samlat alla våra sidor upp sig. Men som tur var stannade även klockan på den datorn, så vi kunde hävda att vi gick efter den =P
Vid redovisningen kom det fram att en grupp hållit på till midnatt. Och vi som stressat som fan för att hinna till 23...
Surt.

På redovisningen fick vi beröm för att vi hade en massa extra grejer på nätet. Bildspel på allt möjligt =)
Till och med bildspel på de små bilolyckor som varit =P AG gillade verkligen att vi gjort bildspel på bilolyckorna.


Kapitulerade igår och skaffade Facebook igår kväll, skum sida det där. Den letade reda på alla klasskompisar från både bildjour08 och flera av de jag gick med på gymnasiet och alla de som fanns på min kontaktlista på hotmail. Helt sjukt =P
Och nu på morgonen så hade jag tio olästa mail från facebook! Uppenbarligen får man ett mail så fort något hänt på ens sida. Inkorgen kommer ju att fyllas i ett nafs!

http://mkv.itm.miun.se/projekt/red2/

Inga kommentarer: