måndag 18 maj 2009

Tillbaka i Sunkan...

Jag har lyssnat på P3 i 56 mil och varit arg på dem sen Ö-vik.
De pratade om "vi och dom" och utanförskap och en kille ringde in och sa att han bott i Norrland och då var utanför eftersom han var adopterad och inte såg ut som alla andra. Helt ok, händer väl överallt. Men sen sa han att alla "där uppe är långt åt höger" och att norrlänningar bränner kors på midsommarafton. Vadå alla "där uppe"? okej, jag kan väl släppa det, det var ju ändå han som framstod som en idiot om ni frågar mig.
Inom samma ämne pratade de om romer och diskrimineringen av dom, i och med det så tog de upp DNs artikel om bråken i Vojakkala. Helt ok, för det är inte riktigt rättvist redovisat, det var inte det som gjorde mig upprörd. Utan när programledaren sa " Vojkaknågonting uppe i Norrlands någonstans", behöver inte P3's programledare kunna mer än så? Det är ju inte så svårt att googla och kolla vars det ligger... 
Det kanske märks att jag inte gillar när Norrland refereras till ett stort landområde någonstans norr om Stockholm där alla känner alla och man kan cykla till fjällen. 
Det börjar protesteras mot att man refererar till Afrika som ett enda land, inte en kontinent full av olika länder. Men ingen protesterar när man gör samma sak med Norrland. Kan även jämföras med svenskarnas engagemang för de amerikanska indianernas rättigheter, men Sverige har inte heller skrivit på papprena om ursprungsbefolkningars rättigheter. Kanske är värt att tänkas på...

Nu ska jag inte klaga nå mer!

Inga kommentarer: