fredag 8 maj 2009

Jag längtar...





... tills det är juli. 
Klockan är närmare sju på kvällen och jag hoppar upp på pappas cykel med den sköna sadeln och de fina blommorna på ramen, över styret hänger kameran och på pakethållaren är en handduk fastspänd. Jag har på mig de svarta badshortsen, ett vitt linne och på riktigt fjortisvis så syns den rosa bikinin igenom linnet. Träffar upp A hennes hund på vägen och vi cyklar mot Lilla Storsand. Jag har lite för dålig kondis så jag får gå upp för den sista hemska grusiga backen, dumt egentligen att man först ska upp för branten för att parkera cykeln när man ändå måste gå ner för den på andra sidan för att ta sig till stranden... 
Vi tar oss upp för backen och parkerar cyklarna där, sen klättrar vi ner för den knöliga steniga stigen som är omgiven av lingonris. Tårna får en första kontakt med den solvarma sanden och jag känner att jag skulle kunna ha tårna ner grävda i sanden för evigt. 
Vi brer ut handdukarna i sanden och släpper lös hunden. Himlen är alldeles vackert rosagul och älvvattnet har en djupt mörkblå färg. 
A är modigare än mig, hon är redan i vattnet. Jag sitter med kameran i högsta hugg och gräver med tårna i sanden. 
Tar mod till mig och går ut i vattnet, det är sådär härligt kallt så man måste bada en kvart innan man kan säga att det är varmt. Jag vadar ut i vattnet och räknar till tre, sen doppar jag mig. Två sekunder senare kommer jag upp över ytan igen och nu är det inte lika kallt. Vi vadar ut till badbryggan och kravlar upp på den och tittar ut över älven som ligger alldeles stilla och djupt blå. Vi badar en stund till.
Tillbaka på stranden så sitter vi och pratar om allt och ingenting medan hunden springer runt i vattenbrynet. Min mobil klickar till och jag passar på att kolla vad klockan är, 22.34. Vi plockar ihop våra saker och beger oss hemåt.
Jag tittar upp från datorn och mina dagdrömmar, jag är fortfarande i Sundsvall, sitter fortfarande vid skrivbordet nedanför fönstret, på TVn är Sen and the City slut sen länge så den står och snurrar på menyn. Läget är helt klart perfekt för glass!

Inga kommentarer: