måndag 2 mars 2009

Vasaloppet

Har varit på en Vasaloppsweekend i helgen.
Vi for tidigt i lördags morse och jag var tillbaka i S-vall idag vid lunch.
Måste säga att det var rätt trevligt trots allt.
Bäst av allt var helt klart att gå på spa, trots att det var som att vara på afterwork för vasaloppsåkare. Det var inte direkt självförtroendehöjande att sitta och lyssna på hur de pratade om att de hade åkt loppet på en runt 5 timmar...
Jag och H försökte hitta varsin Dalahäst att köpa, men fan heller att vi var beredda att betala 135kr för en "vanlig" storlek!
Till slut, efter 11h 19 minuter så var S äntligen i mål. Då hade jag och H väntat i målfållan i 50 minuter. Hon såg oss inte ens där vi stod! Och vi som köpt en lingonkrans och sparat en av de sverigeflaggor som vi fått under dagen...

Några funderingar sådär.
  • Varför kallar H mig för Askungen? Jag tror jag vet, men ändå!
  • Varför blir skrivbordet på hotellet ett skrotbord? Eller är det ett skrotbord från början kanske? Ni vet det där bordet som står på väggen mittemot sängen...
  • Vi borde flytta nationaldagen. Vi lägger den första söndagen i mars istället, så den infaller med Vasaloppet. För uppenbarligen är det ok att vifta med flaggor och gå i svenska-flaggan-färgade vikingahjälmar under Vasaloppet i riktigt norsk 17:e maj anda. Medan det inte är det på våran vanliga nationaldag.


På vägen till Mora

Skidorna ska lämnas på vallning.

En Moratös som precis avslutat blåbärsloppet och njuter av sitt pris =D

Vasaloppet, Vasaloppet, Vasaloppet. Undrar vad Moraborna gör resten av året?
Väntar på Vasaloppet?

Uppladdning för en supporter.

På hotellet hade de en Vasalopps bibel istället för en vanlig

En supporter.

Kvällen före och alla förberedelser är gjorda

Pjäxorna står redo vid dörren.

Sista måltiden med pasta på ett tag...

Det här är vad coachen och pressteamet gör kvällen innan...

Det här är vad Vasaloppsåkaren gör kvällen innan...

Spåret gick utanför vårat hotell, det här är 1km från mål strax efter att de startat i Sälen. Lugnet innan stormen.

Än är spåren hela.

Tjejvasan, mitt lopp. Loppet för de som inte är fullt lika galna.

15.000 åkare längtar att få se det här.

Jag med flaggorna som vi omsorgsfullt sparade åt S.

Vasaloppet intresserar alla.

Två glada pojkar som väntar på att åkarna ska passera.

Gustav Vasa passerade.

Killen som vann.

En av de som inte vann.

Ännu en av de som inte vann, S (hon i blått) kom i mål strax efter 7 på kvällen och hade fortfarande 500 åkare efter sig i spåret.

Kransen och flaggan som vi inte fick ge i målet eftersom S dissade oss =P

Vi hade betalt för Vasaloppsbuffén på hotellet, men vi tog den take away till hotellrummet.

Ps. Jag är liiiiiiite sur på E, som lånade min lightroom skiva och inte skickade tillbaka den med S! Jag har fått redigera bilderna i iPhoto, helt uruselt! Ds.

1 kommentar:

Gissa vem?? sa...

Nu kan jag skriva kommentarer, tack :P

kommer inte på nåt bättre att skriva.

Taskigt att du inte fick ge henne kransen!