fredag 10 december 2010

Finkultur

Vi vet de alla och jag är den förste att erkänna det, jag är en nörd. Och eftersom jag är en riktig nörd så sitter jag nu och skriver metodproblem till uppsatsen och ser på utdelningen av Nobels fredspris i stadshuset i Oslo. Jag måste säga att de känns som att de är rätt person som får det i år. Dom tar igen de dom förlorade förra året när de gav de till Obama.  I år fegade dom i alla fall inte ur, bra gjort Norge!
Sveriges Television har dammat av nån snubbe som sitter och kommenterar de hela, och jag tror han är från  för förra århundradet eller nåt. När han berättar vilka gäster som är närvarande i stadshuset i Oslo säger han: "En av gästerna är filmskådespelaren Denzel Washington..." Filmskådespelaren?? Hallå?! Jag vet att Sveriges Television är fint av sig och förtjust i finkultur som ingen annan förstår (passar utmärkt ihop med litteraturpriset som för övrigt aldrig tilldelas en författare man hört talas om), men att använda uttryck som filmskådespelare känns väl lite högtravande 30-talsaktigt sådär? Eller är de bara jag som är för modern?
Jag tror för övrigt att jag kommit på ett metod problem till uppsatsen. Uppsatsande i största allmänhet är så tråkigt så koncentrationen flaxar iväg på annat. (Typ då prisutdelningen av Nobelpriset.) Bäst att fortsätta att hitta på nå metodproblem. Är bortfall och felkällor metodproblem, eller är de ett eget kapitel?

Inga kommentarer: