torsdag 26 februari 2009

Jag har kommit på det!

Under en lång tid har jag funderat varför man ska ha så fasligt stora TV-apparater. Sen en av grannarna som jag kan se in till har skaffat en TV som är så enorm att jag bättre ser vad som händer på hans TV än på min, har jag funderat extra mycket på varför TVn måste vara så stor. Och nu har jag kommit på det. 
Det är widescreen-formatets fel. För med det har man lagt till två enorma svarta fält över och under bilden så bilden blir väldigt liten.
Så därför måste man ha en enorm TV för att bilden ska bli så pass stor att den blir "vanlig" storlek.
Nästa fråga är ju varför man ska ha widescreen-TV, för det spelar väl egentligen ingen större roll om bilden är smal och hög eller om den är bred och låg? 
För det kan ju inte vara så att widescreen inte går att göra som tjock-TV?! Jag gillar helt klart platt-TVn framför tjock-TVn, förutom en sak. Man kunde ha DVD-spelaren ovanpå tjock-TVn, nu måste man försöka klämma in den någon annan stans...
Min teori är att det är en konspiration från TV-tillverkarnas sida, för att de tyckte vi köpte för få TV-apparater och därför kom de på att de skulle göra en helt ny sorts TV så alla behövde byta ut sina TV-apparater, till nya enorma platt-TV-apparater med många mystiska fenomen. Dom får inte ligga ner, man får inte pausa filmen för då fastnar bilden m.m. Och på tal om det, varför först uppfinna DVDn som man kan pausa utan att något händer, men sen uppfinna en TV som gör att man ändå inte får pausa filmen?

Aja, nu har jag fått tiden att gå lite. Jag är för morgonpigg för sovmorgnar... 

Inga kommentarer: