torsdag 10 juli 2008

Torsdag

Vilken service det var i frukost!
Man satte sig till bords och sen fick man baguetter och croiassants serverade till bordet. Till det fick man färskpressad grapefruktjuice och kaffe, choklad eller te.
Första stoppet blev Eiffeltornet, det tog sin stilla tid att hitta dit.
Vi är inga experter på tunnelbanesystem, speciellt inte Paris tunnelbanesytem. Vi tog oss från vårat stop till en enorm järnvägsstation där vi skulle försöka hitta rätt tåg...
Tack och lov för en trevlig städare och en trevlig amerikan som såg till att vi hamnade på rätt tåg!
Jag var nog lite tidsoptimist vad gällde eiffeltornet, tog väldigt mycket längre tid än vad jag trodde! Vi var där i 4h!
Men då tog vi oss högst upp, där är en hänförande utsikt över Paris och dess avgaser =P
A pekade ut sevärdheter för mig, men jag tyckte nog att det mest såg ut som vilka hus som helst.
Förutom det med guldkupol då...
Fast turen upp var ändå värd sina pengar =)
Eftersom RyanAir tar betalt för bagaget så köpte jag bara ett litet Eiffeltorn åt H, ville inte betala alla avgifter för det riktiga...
Plus att jag inte tror att militärerna med vapen skulle uppskata om jag bar iväg med det riktiga =P (Jag har ju så fin erfarenhet av militärer med vapen utomlands)
Resten av dagen hade vi tänktshoppa, men vi hamnade under Triumpbågen, som är mycket större än vad jag hade trott.
Sen när vi väl lyckas orientera oss efter turen under rondellen som Triumfbågen står i så fortsatte vi ner efter Champs Élyseé och hittade några butiker i våran prisklass, jag köpte tre tröjor och en par söta skor =)
Vid det här laget var vi hemskt trötta i fötterna och gick tillbaka hit och vilade en sväng innan vi gick till en italiensk restaurang som vi passerat på väg till tunnelbanan imorse.
Dom hade enormt god pasta!
Nu ligger vi bara och babblar. A verkar ha studerat armhålorna på en japanska på tunnelbanan, tydligen hade hon jättelångt hår där...
Japanskans man hade tydligen fina skor, så A antog att de var smygrika eftersom han var antingen börsnisse eller tekniknörd.




Inga kommentarer: