onsdag 9 juli 2008

Onsdag

02.00 började min mobil spela signaturmelodin till Pirates of the Carribean.
Jag var sååå nära att ge upp Paris för ett par timmars sömn till...
Men jag steg och även A tog sig upp ett par minuter senare.
3.10 kom taxin, så här i efterhand tror jag att taxin igår lurade oss. För det var sååå mycket billigare att åka tillbaka till centralen.
Efter vad som kändes som tre dygn var vi till slut framme på hotellet.
Två stjärnor säger väl allt? 
Men det är billigt och relativt centralt.
Och vi ska ju ändå bara sova här.
Efter en snabb vila tog vi oss ut på stan för att äta, vi hade inte ätit sen vi lämnade lägenheten i Bromma.
Vi hamnade vid triumfbågen och konstaterade att vi inte var beredda att betala 145kr för en pizzaslice, så vi tog oss tillbaka halvvägs tillbaka hit, innan vi hittade en "billigt" ställe att äta på. 
Som riktiga parisare satt vi på trottoaren och åt den godaste korv med pommes som vi någonsin ätit! Jag var såå himla hungrig vid det laget!
Med lite mat i magen blev man människa igen. Och glada och mätta som vi var så promenerade vi iväg mot Il de la Cité och tittade på Notre Dame och bara allmänt flanerade runt där.
Jag är ingen expert och vill inte vara det heller, men ser inte Westminister Abbey i London och Notre Dame likadana ut?
Kanske är för att jag inte är någon expert som jag tycker det...
Skillnaden är väl att Westminister Abbey är byggt av kungar för kungar medan Notre Dame är byggt av kyrkan, eller den kanske inte är det...
Vet i alla fall att de tokiga fransmännen har använt katedralen som vinkällare.
Nu ska vi lägga oss tidigt, känns som om jag varit vaken i 4 dygn.
Imorgon blir det Eiffeltornet och lite shopping!

Just det! Jag lyckades nästan beställa en latte på franska idag! 

Notre Dame från andra sidan...
Kaffekoppen som jag nästan lyckades beställa på franska..
A med den underbart goda korven!

Inga kommentarer: