söndag 29 januari 2012

Bilderna som aldrig kom igenom "the cut"

Rubben ljuger iofs lite gran, för en del av dom kom igenom till bildserien med 30 bilder och en av dom var till och med med på utsällningen.
Men hursom, här kommer några av de mer underhållande och omdiskuterade bilderna från mitt examensprojekt projekt.
Jag ser en bild där Niila råkat gå in i bild. Alla andra såg en helt fantastiskt underbart välkomponerad snygg bild. Jag fattar fortfarande inte grejen med "näsbilden."

Alla andra såg en cool naturbild. Jag er en ripa som sitter på en gren i ett träd. Vilket jag då fick lära mig att det betyder att det kommer att börja snöa. ( Kolla noga, det sitter faktiskt en ripa på trädgrenen mitt i bild)

Något jag numera är självutnämnd expert på.
Ramla av skotern.

När kameran torkat lite efter att man ramlat av skotern kan få rätt häftiga effekter.

Tills man ramlar av igen.

Parkeringen som ingen förstod.
Beviset för att man inte behöver photoshop för att manipulera en bild. Det är bara att tilta på kameran.

Den här bilden kom aldrig med för att den inte är bra i svartvitt.
Men såhär i färg är den nästan genialisk. Såhär i efterhand, jag tror jag bara såg den döda renen där och då.

Den här kom faktiskt med i bildserien till examinationen. Kanske mest för att a) det är den enda inomhusbilden jag har och b) för att alla andra hade en bild på någon som röker. Alla utom jag. Men jag hade en snusbild!

Väl tillbaka på skolan var den stora frågan, vem är mannen på skidorna? Efter en hel del gediget journalistiskt arbete så kom vi fram till att de är Roal Amundsen. Sen såg vi att om man kollar noga så står det på den högra skidan.

Bilden som vi så gärna hade velat ha med, men som verkligen inte passade in. Men lite rolig är den ju trots allt.

Man måste ha varit där just då för att förstå storheten i den här bilden. Så därför är det bara jag som gör det. Jag vet att det blåste så det gjorde ont i kinderna. (Ni ser Niilas fot va? Enligt mig är det grejen i bilden)

Det tog ett tag, men till slut fick jag alla att förstå att Niila inte bor här. Utan att det är Tarfala forskningsstation.

Regel nummer 1: Ta alltid ett helt vanligt porträtt.
Jag vet inte i vilken värld jag var, men på något vis glömde jag det. Det här är det närmsta ett porträtt jag kommer.
Klantigt.

Det här är också klantigt. Men allra klantigast var återigen jag. Jag skulle flytta kälken. Tror ni inte att jag lyckades dra fast den i snön? Trots att jag ju var till fots...

Återigen en sån bild som alla andra tycker har sån perfekt komposition. Barmark i förgrunden, snö i bakgrunden. Ett berg till vänster och ett till höger. Niila till vänster och röset till höger och inget i mitten.
Jag vill visa att han pratade i mobiltelefonen...

Snacka om att vara missförstådd konstnär här. Ingen förstod bilden. Jag älskar den. Jag älskar att leka med spegelbilder.

Yes! Äntligen lite levande renar på nära håll. Såklart så fryser jag så jag skakar vilket medför att det inte finns några riktigt skarpa bilder.

Avsaknaden av ett tele gör att jag fotar dom som tittar, inte det dom tittar på. Så jag vet inte vad dom tittar på. Men jag tror det var ett örnnäste.
Frustrationen över avsaknaden av levande renar på nära håll och avsaknaden av ett rejält tele.

Ser ni de bruna fläckarna i snön? (inte de grå, de är jag som har fläckar på linsen) Det bruna ränderna är hursom sand. Och inte vilken sand som helst. Utan sand från Saharaöknen!
(Betyder det här att jag kan checka av Saharaöknen på min lista över platser att besöka innan jag dör?)

Jag sulle till stan och dricka kaffe med en kompis, sen ändrade vi oss och skulle äta pizza. vin kände bara till en pizzeria, Bertas bredvid Coop. Den var stängd. Slutade med att jag köpte en chokladkaka, svindyr om man räknar in bensinkostnaderna. Men på köpet fick jag otroligt fina solnedgångsbilder.
Tur att Nikkavägen är hyfsat öde. Det var rent pinsamt att fösöka vända med Toyotan där...

Den edna bilden av det här som tog sig till utställningen. Min favoritbild.
Jag tjuvlyssnade på åskådarna på vernissagen och  de hade en del funderingar runt bilden.
Hur mycket av skylten ligger under snön egentligen? (Det är hela skylten som syns)
Coolt, de är samma ord som på svenska, VAD och VATTEN. Undrar vad de betyder på samiska? (Det är svenska, som i vanligt vatten och vad som i ett vadställe över vattnet.)



Inga kommentarer: