söndag 7 november 2010

Funderingar om skor

Jag vill ha ett par MC-boots och ett par bruna kängor. Riktigt bekväma svarta MC-boots med några kedjor runt vristerna och ett par bruna kängor med rejäl tjock sula som man kan gå i länge. Jag har tre krav på mina skor, de ska vara snygga och bekväma och på vintern ska de framför allt vara VARMA. Pratade med en bekant, en nära bekant faktiskt, idag och den personen höll med mig om de två första kraven på vinterskor. Men sen var vi inte överens om de sista kravet, att dom ska vara varma. Min fråga är då, är de vinterskor om dom inte är varma?
Min lösning för årets vinterskor var en svart känga med snören och tjocka rejäla sulor. Allt för att få en varm vintersko.
Men min motståndare i diskussionen har en egen lösning för vinterkorna, de ska inte ha klack (läs sula överhuvudtaget, som Converse (vilket dock är världens skönaste SOMMARSKO)), dom ska inte ha högt skaft (alltså ska dom vara som Converse), dom ska inte vara i skinn (inte heller ska dom se ut som skinn, antar då att dom ska vara i tyg (precis som Converse, eftersom de flesta andra gympadojjor är i skinn)) dom ska vara snygga (alltså som Converse) och dom ska inte vara varma (som Converse med andra ord) och ändå säger sig personen inte ha bestäm sig för vad den ska ha innan den letat! Är de inte lika bra att köpa ett par Converse då och skaka tänder och säga nnnnähä-hähä j-aahhh-g fhr-hyyyyser ihnte och se konstig ut som går runt i riktiga Norrland i tygskor hela vintern?
Vad jag minns hade jag varma bekväma snörkängor när jag, psykologen och sjuksköterskan promenerade till Stadsöskolan under vintrarna. Och vi hade sjukt kul när vi hoppade i snön och lekte och var torra om fötterna. Inte sant sjuksköterskan och psykologen, jag vet att ni läser de här!



Jag villa ha såna, men dom har plastsula = hala
Jag ville ha såna, men jag ser ut som en pygme i dom OCH dom är i plast = iskalla
Lösningen: Svarta kängor med silverfärgade snörningsdetaljer och rejäl gummisula
Inte för att dom här upplever någon av våra krav, men jag är stört kär i dom här skorna, skinn, gummisula, varma och vattentäta (enligt texten hos återförsäljaren på nätet) och JÄTTEdyra, 1800kr för ett par Converse, njaaaaaaa...

7 kommentarer:

Lina-Marie sa...

Ullsulor och en tjocksocka kan förtrolla de flesta skor till acceptabla vinterskor (till och med converse), det funkar utmärkt till vardags! Fast ska man ha det till lite längre utomhusvistelser och vinterpromenader delar jag dina skokrav! :)

Malin sa...

Haha tack =)
De där med sula är föreslaget, men då blir ju skon varm ;)

Psykologen sa...

jag skulle säga att du ska köpa ett par riktiga kängor i skinn. När man är 23 år får man ha sånna. Det är coolt att inte frysa när man är gammal och vis! :P
Dessutom så är de vattentäta, varma och en del är till och med snygga. De passar även utmärkt till jeans...

Malin sa...

Jag har ju köpt såna, de är en viss person jag känner som inte gjort de, jag tror du vet vem ;)

Anna sa...

Aaaaa! Gissade nästan det! (speceillt av det kryptiska smset...)

Malin sa...

Men Anna! nu avslöjar du ju mig! Jag försöker skapa opinion här juh!

Anonym sa...

HAHAHA ja om man vill skapa isbitar av fötterna ska man ta ett par somamrskor typ converse och gå med på vintern. Blir både blöt och sen kallt så helt enkelt 2 stora isbitar man släpar runt på! Lika bra att ta och måla fötter blå innan man går ut.