fredag 17 juli 2009

Sådärja

Nu har jag vilat upp benen och fått mig lite mat i magen så nu kan jag gå lite mer noggrant in på vad jag och F har gjort idag =P
För det första så tog det alldeles för lång tid att ta sig upp ur sängen så vi var inte i city förrän vid lunch! Planen var att ta sig till SoFo för en del shopping och specifikt till en affär som säljer 50-tals kitshiga köksprylar som vi dock inte hittade.Men vi hittade en massa trevligt hur som helst. Som vanlig hade jag kameran med vidvinkelzoom och blixt monterad. Men när jag skulle slå igång blixten insåg jag att batterierna till den var kvar på laddning lägenheten jag lånar, men kameran hade både batteri och minneskort, någon gång kanske jag kan få allt helt rätt.
Efter äventyret på söders höjder så promenerade vi tillbaka till city, via Gamla Stan. Både jag och F är riktiga historienördar och fotografer så det tog oss en stund.
Vi var rätt trötta i fötterna när vi började kolla igenom butikerna i city och bestämde oss för urvalet att vi undviker butiker vi har hemma (utom Gina Tricot då, varifrån jag aldrig kan gå in utan att gå ut tomhänt), men jag gjorde undantag för Stadium för att köpa ett par bättre skor. Converse är jättesköna, men inte på långpromenader i stekande sol.
Till slut skiljdes vi åt vid t-centralen där jag var ytterst osäker på om jag verkligen hade hamnat på rätt gröna linje eftersom perrongen inte såg ut som igår och jag upplevde att den låg på fel sida. Att jag hade kommit från andra håller igår reflekterade jag inte över.
På tal om gårdagen och anledningen till att jag är i Stockholm, bröllopet som jag var bjuden på. Jag blev sjuk lagom till middagen så jag var bara med på ceremonin och skrev på de papper jag behövde skriva på. Sen blev jag nerbäddad i en säng med 39 graders feber. Innan jag for på bröllopet tog jag mig till lägenheten i Bromma som jag lånar. Tog mig hit med tunnelbana. Jag har aldrig åkt tunnelbana i Stockholm tidigare. Men med uppmaningen att se till att tåget gick till Hässelby strand och senkliva av i Råcksta. Det var där det roliga började, vänster höger vänster var väginstruktionen. Jag vet inte var jag gick fel, men jag gick i en cirkel. Efter några telefonsamtal och ett trevligt gammalt pars hjälp tog jag mig fram till lägenheten.

Jag har en fundering på det här med tunnelbanan här i stan, varför kalla det för tunnelbana när större delen av sträckan går över jord? Vad är då för mening med att kalla det TUNNELbana?

Inga kommentarer: