torsdag 16 april 2009

Sunkan

Tillbaka på mina 22kvm i Sunkan, ville vända hela vägen ner och fick världens chans men då var jag bara 5 mil från målet så det kändes dumt att köra 50 mil tillbaka igen...
Jag anade att något skulle gå tokigt, mötte 5 polisbilar mellan Lule och Ume men inget hände förrän jag som sagt var, var 5 mil från Sunkan. 
Helt plötsligt bakom ett krön dök världens bilkö upp och de var bara att stanna. 
Fick så småningom veta att två lastbilar hade krockat och att den ena brann, så P fick leka GPS och se om han kunde hitta en alternativ väg till Sunkan eftersom jag inte har någon karta i bilen. Jag har en spade, ett trangiakök och verktygslåda i bilen MEN INGEN VÄGKARTA! Varför har jag ingen vägkarta? Nu ska jag hur som helst skaffa en.
Tillbaka till bilkön på E4:an så var de bara att vänta, men till slut började de komma mötande bilar och glad i hågen trodde jag att de släppte på trafiken, men det visade sig att polisen hade börjat få bilarna att vända och köra en annan väg, så till slut fick även jag vända och köra in på den nya vägen.
En grusväg, en grusväg under tjällossningen. 
Det var som att åka på en vattenrutchkana med bil. Och på den här smala kurviga hala vägen börjar jag möta bilar, först en buss och sen en massa bilar. Jag brukar inte vara den som är rädd när jag kör, men de var inte roligt.
Fast jag ska väl inte klaga eftersom jag överlevde till skillnad från chauffören till en av lastbilarna.
http://svtplay.se/v/1522257/mittnytt/16_2_22_15?cb,a1366518,1,f,103318/pb,a1366516,1,f,103318/pl,v,,1522257/sb,p103318,1,f,103318

1 kommentar:

Ylva sa...

Men usch vad hemskt! Jobbigt att hamna i bilkö också.. Men en bilatlas är verkligen en bra investering :) Hur kan man leva utan en? :P