måndag 28 mars 2011

Vad kostar kalaset?

I våran brevlåda idag hittade vi Sorteringsguiden för hushållen i Luleå, en pamflett för att upplysa Luleåborna var man ska sortera sina sopor.
Måste säga att dom varit riktigt seriösa, 20 sidor med alfabetiska listor med allt mellan himmel och jord som du kan tänkas vilja slänga.
Där har jag nu lärt mig att jag ska slänga mitt chokladpapper i avsett kärl på återvinningsstationen, beroende på om de är i papper, plast eller aluminium.
Ammunition ska jag föra till polisen och inte slänga i soptunnan, konstigt va?
Nagellack är farligt avfall och ska slängas på återvinningscentralen på soptippen.
Om jag nu mot för modan skulle vilja slänga max 25 liter bensin så ska jag lämna den på återvinninscentralen i kärlet för farligt avfall. Varför jag skulle vilja slänga 25 liter bensin vet jag inte.
Äckligast av allt är att begagnade plåster med läkemedel ska lämnas till Apoteket.
De var inte så många saker som jag faktiskt fick slänga i min soptunna, men jag får slänga mina fönsterkuvert i soptunnan på gården.
Jag tror att de är någon på Luleå Kommun som har haft alldeles för lite att göra, hur lång tid ska de inte ha tagit att hitta på alla prylar som folk skulle kunna tänkas vilja slänga? För vi pratar verkligen om att människan tagit med allt och har skiljt på fönsterkuvert och kuvert, har tagit med vars du får slänga hår och vars du får slänga dina kasettband. Utöver de har människan också skiljt på audioutrustning, bandspelare och CD-spelare.
Min fråga är, vad har de kostat att ta fram den här pamfletten, trycka upp den och sen distribuera den?

5 kommentarer:

Anna sa...

Jag tyckte det var riktigt bra, ett slag för miljön! (Även om de har skickat ut den i papperaform)Antar att det har att göra med den där enkäten som vi fick fylla i om källsortering och hur mycket man visste. De skickade ut den i höstas...
Som en IKEA katalog för sopor :P

Malin sa...

Men jag tycker också att man ska slå ett slag för miljön, men det här? Det är ju löjligt! Har du läst den? Bindor dyker upp tre gånger, som bindor, dambindor och sanitetsbindor! Skulle du ta med dig använda plåster med läkemedel på till apoteket? Och varför ska stålull till brännbart men värmeljus i metall? De är ju samma sak!

Anna sa...

stålull brinner, det gör inte värmeljuskoppar, antar att det är därför :P

Malin sa...

men de finns fler såna konstiga exempel, de jag vill ha fram är att de måste ha varit dyrt att ta fram en sån pamflett som innehåller så många uppenbara saker och så många dumma grejer!

Anna sa...

MM det kan jag hålla med om! Men kanske billigare än om någon slänger fel sak i fel behållare och förstör nåt i "sorteringsmaskingen" :P
Haha ;)