tisdag 29 mars 2011

Äntligen!


Nu verkar jag ha blidkat väderguden, eller vem de nu är som bestämmer vädret, för idag var de perfekt väder. klarblå himmel, sol, vindstilla och bara en liten aning kallt.


 Varför göra de enkelt för sig när man kan göra det svårt för sig och parkera skotern i en brant lutning alldeles vid ett stup? Vi har nu lämnat Vistasdalen bakom oss och är framme vid de fjäll där några renar fått för sig att de är bergsgätter och klättrat upp och sedan ramlat ner. Samma sak hade hänt igen, sju renar hade ramlat ner.


Det gick inte att missa att de låg döda renar på fjällsidan, korparna cirklade runt platsen som galningar. Niila fick lämna skotern och klättra upp till en av renarna.


När man hittar en död ren så tar man hand om öronen. I say no more, men jag var glad att de var en skral frukost jag åt många långa timmar tidigare.


Nere vid Nallo-stugan och Niila kollar tillbaka så vi inte missat några fler döda renar.


Vi träffade några snubbar från länsstyrelsen, tror dom var något i stil med naturvårdsövervakare eller så, hur som helst konfererade vi med dom en stund.


Vi passerade en renvaktarstuga, av modell äldre som Niila sa. 
Jag vet inte, men jag tror jag skulle få panik där inne eftersom de inte fanns några fönster. Om nu inte den enorma snövallen döljer ett fönster...

Inga kommentarer: