lördag 29 januari 2011

Jag tror inte världen kommer att förändras för att man kallar sopgubbarna för soppersoner

Läs det här. Det är HELT galet!
Hur kan man låta hela könsrollsdikrimineringsgrejen gå egentligen? Så långt att man inte lär barn använda ord som flicka och pojke och han och hon?
I finska språket finns inte han och hon, men nog fan finns det könsdiskriminering för det. Jag tror inte att man genom att ändra ord som sopgubbe till sopperson kommer att göra någon större skillnad i könsfrågan. Det handlar fortfarande om människors fysiska uppbyggnad, killar har tre ben det har inte tjejer, tjejer kan få barn det kan inte killar. Killar lyfter tyngre saker än tjejer och killar åker Vasaloppet snabbare än tjejer, så är det bara. Det gör egentligen inget för tjejer kan göra allt som killar kan, medan killar inte kan gå i högklackat och dom förstår inte varför man ska ha 30 olika handväskor.
Jag vill inte säga att jag är en tjejig tjej, när något händer med bilen fixar jag det. Jag körd en moppe som man behövde kickstarta och skruva fast lösa delar på ibland och ändå fattar jag grejen med 30 par skor och jag kan gå i högklackat, men jag äger varken klänning eller kjol. Det ena utesluter inte det andra liksom. Förutom att de FAKTISKT är så att killar är starkare och snabbare än tjejer.
Jag blir så arg, det finns många konstiga grejer som faktiskt har med könsdiskriminering och ojämställdhet/ojämlikhet att göra som faktiskt är jättefel! Som hur mycket tyg tjejer ska ha i sin klädsel när de spelar volleyboll på proffsnivå och att det finns restauranger där tjejerna har bikini som uniform. För att inte tala om de enorma reklampelarna med halvnakna tjejer som alla gormar om (Varför gormar ingen om reklamen med fotbollsspelare i kallingar? Ingen könsdikriminering då inte...) När blev jämlikhet att vi ska vara likadana allihop? Handlar de inte om att vara lika mycket värda oavsett kön, ålder, hudfärg, religion och allt annat vad de nu kan vara som ska vara lika värt. Inte likadant!
Jag vill fortsätta kalla de som hämtar mina sopor för sopgubbar (någon som sett en kvinnlig sopperson?), jag vill fortsätta äta prinskorvar på julbordet (trots att lightvarianten på vissa ställen numera heter prinsesskorv) och kallar killar för han och tjejer och inte kalla alla för hen. Hen är inte ens ett ord!

Inga kommentarer: