torsdag 4 mars 2010

Vända kappan efter vinden

Innan jag flyttade hit så brukade jag sitta hemma och småle åt de (som jag kallade dem då) idiotiska 08:orna och andra sörlänningar som fick panik på grund av lite snö och kyla.
Men jag måste säga att jag numera förstår rädslan.
Varje gång jag hör ordet snöfall eller kyla så får en minnesbild av den olidligt trånga ersättningsbussen som tog mig till stan och jag känner hur kalla mina tår var när jag stod och väntade på tågen som verkade gå lite när de ville dagen innan all tågtrafik stannade. Hela staden stannar faktiskt. Ingenting fungerar eftersom ingen tar sig någonstans. Helt hopplöst.
Under snökaoset som lamslog stora delar av Sverige underhöll jag mig med att läsa läsarkommentarerna till kvällstidningarnas artiklar om kaoset. Och jag kunde inte låta bli att skämmas över de inskränkta norrlänningarnas spydiga kommentarer om södra Sveriges snöpanik. Jag vet att jag nästan var en sån för några månader sen. Förutom att jag inte skrev ut min åsikt på offentliga forum.
Jag tycker att alla bilåkande norrlänningar som anser att de är stopp i trafiken om de är 10 bilar framför dom ska hålla tyst om snökaos ända tills de provat åka med SLs ersättningsbussar eller bara försökt ta sig hem från jobbet i de trafikkaos som uppstår.
På tal om kollektivtrafik. Här kan jag utan problem stå upp på tåget i 16 hållplatser. När jag gick gymnasiet hemma i Luleå och var tvungen att sitta bredvid någon på bussen tyckte jag att de var värsta katastrofen och var jättegnällig om det.
Frågan är om jag vänt kappan efter vinden eller bara blivit mer ödmjuk?

2 kommentarer:

Lina-Marie sa...

Jag tycker att grejen är att man här nere inte kan komma sig för att organisera något som faktiskt fungerar när det snöar litegrann (man måste ju ändå ha någon beredskap över hur man ska lösa problemet när det händer. För ja, det händer ju uppenbarligen - varje år). Det är det jag fortfarande kan sitta och småle åt, trots att jag också har upplevt "snökaoset". Det är såklart hemskt att så många blir lidande i den omfattning som det faktiskt blir och det är det inget roligt med, men det som är sjukt på riktigt är att det fortfarande blir så - år efter år.

Malin sa...

Jajo, det tycker man ju att dom borde...
Men de är ändå onödigt mycket spydigheter från norrlänningarna tycker jag =P