söndag 21 februari 2010

"Oregelbunden trafik på hela Gröna linjen pga banfel"

Jag har försökt ha tålamod med stockholmarnas ovana att hantera snö, men i morse höll mitt tålamod på att ta slut!
Trots att jag for hemifrån nästan en timme tidigare än vanligt så var jag 2 timmar sen till jobbet! GALET!
Eftersom jag inte var sugen på att promenera till Råcksta i snön så tog jag bussen till Vällingby, där nåddes jag av meddelandet "Oregelbunden trafik på hela Gröna linjen pga banfel" okej tänkte jag, så sent kan ju inte tåget vara så jag väntade, och väntade och väntade. Sen kom ett tåg som enligt alla skyltar borde ha varit på väg mot centralen, men tydligen är skyltar inget att lita på i snökaos för tåget som kom gick åt andra hållet, alltså mot Hässelby strand. Efter en stund kom så ett tåg som gick åt rätt håll. Enligt föraren skulle de gå till Åkeshov och sen vända tillbaka, i Åkeshov skulle ett annat tåg hämta upp oss som skulle till stan. Vi hinner inte mer än till Råcksta (en hållplats, den jag inte ville gå till) där fick vi kliva av för tåget skulle vända redan då. Den stressade rösten i högtalarna meddelade att de skulle komma ett tåg som skulle ta oss till Alvik. Och de kom ett tåg, som tog oss två stationer till Islandstorget. Där väntade ännu ett annat tåg som skulle ta oss hela vägen till centralen. Bra tänkte jag och hedde på musik i lurarna. Men så roligt skulle vi ju inte ha det. Nej, i Alvik verkar de som om alla andra hört något jag missat för de kliver av. Så även jag. I 50 minuter står vi på stationen i Alvik och väntar på ett meddelande från högtalarrösten om vad som ska hända med oss. De roliga är att de passerar flera tomma tåg medan vi står där och väntar. Ett kommer till och med in på plattformen, står stilla och vänder sen tomt tillbaka till stan. Men till slut kom i alla fall tåget och vi fick kliva på. Nu gör jag inte misstaget att ha igång musik, så jag sitter och tjuvlyssnar på folk och hör någon säga att de inte gick nå tåg mellan Hötorget och Centralen. Vid de här laget är klockan strax efter 12 och jag skulle ha vart på jobbet 11. Så jag vågar inte chansa på att tåget går till centralen, där jag skulle byta till röda linjen för att ta mig sista biten till TV4, utan hoppade av på Hötorget och hann precis med ettans buss till Värtahamnen och kommer så småningom fram till TV4 tio minuter över ett. JA 13.10. Två timmar och tio minuter sen. Och ändå for jag hemifrån 50 minuter innan jag brukar...

Inga kommentarer: