fredag 19 februari 2010

Din resa kan just nu ta lite längre tid än vanligt pga av vädersituationen

Ännu en vecka på OTW till ända, eller ja förutom de tre dagar jag var i Sundsvall och det lilla faktum att jag jobbar på söndag. Men annars är ännu en vecka över.
Har varit två riktigt bra dagar, igår hände inte mycket (tur det för jag var trött till tusen), men de vägdes upp av dagens photoshoppande och enkätjobb. Jag och Gurkan fick gå ut på Hötorget och haffa folk i farten för enkät. Lite Skavlan över de hela så där. Det var inte de lättaste att få folk att ställa upp, man kände sig spetälsk när alla gick i stora vida cirklar runt en. Sen var de väldigt kallt ute, och inte blev jag varmare av att jag skickades ut på terassen för att ta lite klippbilder med utsikt över Hötorget. Nu förstår jag varför AG säger att en fotograf alltid ska ha ett extra par strumpor med sig. Det är inte roligt att gå runt och vara blöt om fötterna en hel eftermiddag.
Lite roligt, alla på redaktionen gick mellan 4 och halv 5 någongång (inklusive mig, men jag gick tillbaka förklaring kommer!). PC kom fram och tyckte att de borde vara tvärtom, de avlönade skulle jobba medan de oavlönade praktikanterna kunde göra lite som de ville eller nå. PC visade en riktigt trevlig sida måste jag säga. Inte alls lika läskig som när jag var på intervjun.
Gick i alla fall just efter att han sagt det, då lämnade resten av kontoret också byggnaden.
Nu kommer min bittra Norrlands sida att komma fram här eftersom de har varit något av ett snökaos här idag. Jag såg snön, men jag såg inte anledningen till kaoset.
I morse redan var tågen försenade när jag for till jobbet, mitt tåg mötte sju tåg som stod och köade för att ta sig fram åt andra hållet. Var himla nöjd att jag inte var på väg åt det hållet.
Fast straffet för att ha tagit ut segern i förskott dök upp när jag blöt om fötterna och trött skulle ta mig hem strax efter 4. Tågen var inställda mellan Hötorget och Åkeshov. Jag kom alltså inte hem. Så jag gick tillbaka till jobbet för att ta fram en plan för ett annat färdsätt. (Det var då PC dök upp och visade sin trevliga sida.) Kom fram till att enklase sättet att komma hem var att ta pendeltåget till Spånga och sen lämplig buss därifrån. Mina fötter rös vid tanken på väntan på tåget och bussen och restiden. Mitt i allt får jag ett telefonsamtal om att tunnelbanan går igen, så jag överger planen med pendeltåg och tar mig till t-centralen och inväntar mitt tåg. Som faktiskt kommer OCH går hela vägen till Vällingby. Tog lite tid bara, närmare timmen istället för de vanliga 36 minutrarna.
Nu till bitterheten, de har varit snö här i minst 2 månader, vilket ju borde ge en hint om att de kan komma mer. Och eftersom de nu varit kaos i trafiken ett flertal gånger i vinter eftersom de kommit mer snö, så borde väl de som har hand om det ha lärt sig hur man hanterar snön?
Men tycker ju det.
Bästa var när tåget gasade och tog sats förbi Thorhildsplan för att inte fastna där.
Jag kommer ihåg en vinter när jag gick på gymnasiet och de hade kommit rejält med snö under natten. Då stod vi bakom meterhöga plogvallar och väntade på bussen till skolan. Och bussen dök faktiskt upp i någorlund tid (vi vart i alla fall inte sena till skolan) och stannade på hållplatsen så vi kunde klätta över plogvallen och in i bussen.
Om de hade varit här hade bussarna stått i dikena, tågen hade frusit fast och inget hade fungerat.
Nu är de nog med norrländsk bitterhet här, är ju ändå fredagkväll!

2 kommentarer:

Lina-Marie sa...

Jasså var det därför inte jag fick åka hem från Thorildsplan! Jag fick åka in mot stan för att sedan åka tillbaka igen när jag skulle hem... helt knas... fattade inte varför (i och för sig fattar jag fortfarande inte... varför skulle tåget fastna?)

Malin sa...

Visst är de konstigt? Det var ju inte direkt blöt kladdsnö som är lätt att fastna i, och jag vet inte om tåg fastnar i sån snö...