torsdag 3 september 2009

Panikknapp

Ett förslag har tagits fram om att USAs president Obama ska ha makten att stänga av internet.
Läskigt tycker jag.
Min fråga är varför man överhuvudtaget behöver stänga av internet? Är det kanske så att om man har makten över internet så har man makten över jordens människor? Eller åtminstone över deras tankar.
En jämförelse med katolska kyrkans bokbål känns aktuell. De brände de böcker som inte passade dom och deras syn på världen. Trots deras ihärdiga och långa försök så vet vi idag att jorden är runt och kretsar runt solen, och det är ett faktum som accepteras av alla.
Om jag kunde stänga av internet skulle jag göra det om jag på studentportalen såg att jag inte fått godkänt i nå ämne. Sen skulle jag skicka ut svartklädda män som pratar in i sina kavajärmar att hämta läraren som underkänt mig så de kunde skicka ut honom som sällskap åt Fugelsang.

Inga kommentarer: