onsdag 5 oktober 2011

Byråkrati på landstingsvis

Som jag skrivit om tidigare så ska jag operera bort en böld på ena skinkan som kommer tillbaka hela tiden. Jag fick efter ett antal besök hos en sjukssyster på vårdcentralen en tid hos en läkare och han konstaterade att de behövde opereras. Så jag fick en remiss till Kirurgen på Sunderby sjukhus. Några dagar senare kom ett brev från nämnda sjukhus's kirurgavdelning. I det stod att de hade mottagit en remiss från min vårdcentral och att jag själv nu skulle ringa dem för att boka tid. Hade jag inte hört av mig inom tre veckor ansågs det att jag inte var intresserad av operation. Jag ringde och bokade tid, inom tre veckor. Faktiskt inom tre timmar efter att jag fått brevet.
Jag fick en tid, men hon kunde inte säga när. Hon skulle skicka en remiss med posten. Brevet kom och meddelade att jag fått en tid tre veckor i i framtiden (alltså skulle bölden både hinna komma och gå).
I morgon hade det varit dags för undersökning, men igår ringde en dam från kirurgavdelningen upp och ville boka om min tid. Till idag. Klockan 8.20. Som tur är kunde damen säga tiden i telefonen, för remissen skulle ju inte hinna komma fram med posten. Trots det så skickade hon en remiss. Som säkert dimper ner i brevlådan idag.
Hur som helst så tog jag mig med viss möda (vaknade i morse och kände att något var jättefel, mitt huvud satt fast, (såklart de satt fast på nacken, men fast som i att de inte gick att röra) jag hade fått nackspärr.) till Sunderby sjukhus kirurgavdelning. Jag fick ta en kölapp för att sitta och vänta på att få anmäla mig så jag kunde vänta på min tur. (Damen i receptionen satt för övrigt bara och skvallrade med en kollega) Efter en stunds väntade kom en sköterska och hämtade mig och visade in mig i undersökningsrum 5. Där lämnade hon mig med orden att läkaren strax skulle komma. Jag fick vänta en kvart där i min ensamhet.
En hyfsat osympatisk och stel läkare dök upp och tog några bilder på min böld innan jag fick en lapp och skickades hem. På lappen stod att jag tidigast påföljande dag skulle ringa och boka en tid för operation, och att jag inte behövde ringa mer än tre veckor innan önskad operationstid.
Byråkrati på hög nivå, varför inte bara boka en tid när jag ändå var där?

Inga kommentarer: