tisdag 20 september 2011

Drömmar om sommar

Gamla Stans kyrkklockor slår ett och en varm vindpust letar sig in på det skuggiga svala torget. Stora klungor med japanska, franska, spanska, tyska och andra turister kommer och går på torget. Alla får de höra hur Brända Tomten fick sitt namn innan de går vidare för att höra andra delar av Stockholms historia. En strid ström av sommarnjutare befolkar parkbänkarna. Allt medan jag sitter med min takeaway kaffe och min bok. Mitt på torget står den gamla kastanjen och blickar över torget den skuggar.
Klockorna slår nu kvart över ett, tre månader senare. Strömmen av turister har smalnat av till några enstaka personer som huttrande i den kalla vinden passerar över torget. Parkbänkarna är tomma. Från trädet faller kastanjerna och löven börjar blekna. De kalla vindarna sveper med sig de redan fallna löven. På en av parkbänkarna sitter jag med min bok och min takeaway kaffe och drömmer mig tillbaka till de härliga sommardagar jag tillbringade på just den här parkbänken.

Inga kommentarer: